ENGLISH
     • новини
     • публикации
  членове
  история
  награди
  anti-spam
  за ISOC.bg
  за контакти
  disclaimer
  sponsors
НОВИНИ
Отзиви от пресата за делото срещу АП
автор: isoc.bg 12.11.2002
   


"Труд" 6 ноември 2002 г., стр. 1
И сделката за БТК - на съд
Светослав Метанов

Сделката за БТК уверено следва злополучния ход на конкурса за "Булгартабак". Жалба срещу избора на "Вива венчърс" - Виена, за купувач на телекома бе внесена вчера във Върховния административен съд от "Интернет общество" - България.
В документа се посочва, че Агенцията за приватизация (АП) е нарушила приватизационния закон и стратегията за раздържавяване на държавния монополист.
Обжалва се и решението на правителството от 22 октомври тази година, с което се одобряват резултатите от сделката. Според "Интернет общество" то е незаконно.
Очаква се в близките дни във ВАС да бъде депозирана поне още една жалба срещу сделката за телекома.
Информационният меморандум за БТК би трябвало да се предоставя само на финансови инвеститори, които управляват над 300 млн. евро. Ако не отговарят на това изискване, те нямат право да участват в приватизационния конкурс, гласят тръжните условия на АП. В същото време съдебната регистрация на "Вива венчърс", с която "Труд" разполага, показва, че виенското ООД е регистрирано с капитал от 35 000 евро.
Дружеството не е нито финансов инвеститор, нито телекомуникационен оператор и не отговаря на изискванията на конкурса за приватизация на БТК, пише в мотивите за жалбата. "Вива венчърс" е регистрирано през юни т. г. и не е имало възможност да получи информационните книжа по сделката за телекома към 4 април 2002 г., когато бе открита самата приватизационна процедура. Следователно в нарушение на изискванията на конкурса австрийското дружество е получило информацията от трето лице. С допускането на "Вива венчърс" е нарушен принципът за равнопоставеност на инвеститорите в Закона за приватизация, пише още в жалбата.
Резултатите от приватизационната процедура са опорочени, тъй като всяко едно ООД би могло да участва в сделката, твърдят от "Интернет общество".
Организацията оспорва и четири от мотивите на АП за избора на "Вива венчърс". Според решението на ведомството на Апостол Апостолов изборът на виенската компания за купувач "ще доведе до подобряване на асортимента и качеството на услугите и до понижаване на цените им". Австрийската компания не е поемала ангажимент за намаляване цените на телефонните разговори, пише в жалбата. Освен това в решението си АП твърди, че изборът ще позволи на България да изпълни ангажиментите си към ЕС за цифровизация на мрежата на БТК. Според "Интернет общество" страната ни не е поемала подобно задължение в преговорите с Брюксел.
Обжалва се и текстът от решението на АП в започналите преговори за сключването на сделка да бъдат включени "всички основни акционери на регисттрираната в Австрия компания". Приватизационното ведомство явно не е отчело факта, че в ООД-тата няма акционери. Освен това като единствен собственик във "Вива венчърс" е "Адвент Сентръл енд истьрн юръп лимитид партнершип".

"Сега" 6 ноември 2002 г., стр. 2
Вени Марковски съди кабинета заради БТК
Коч холдинг потвърждава интереса си, ако няма сделка с "Вива Венчърс"

Анелия Бъклова, Христо Николов

"Интернет-общество България" подаде в последния момент вчера две жалби срещу избора на "Вива Венчърс" за купувач на 65% от БТК във ВАС. Те са срещу решенията на Агенцията за приватизация и срещу решението на Министерския съвет по хода на приватизацията на БТК.
Шефът на организацията Вени Марковски твърди, че АП е нарушила приватизационния закон, стратегията за приватизация на БТК и условията, на които трябва да отговарят кандидатите - да са или телекомуникационни компании, или инвестиционни фондове, управляващи над 300 млн. евро.
Марковски обявява, че има правен интерес да иска от съда да обяви решенията за незаконни, тъй като с промяната в далекосъобщителните закони, с които държавата се ангажира, ще настъпят непоправими вреди за цялото общество.
"АП не разбира какъв е интересът на "Интернет общество". Всеки може да обжалва, но съдът обикновено отхвърля жалби, които не са от участници в процедурата", казаха от агенцията.
"Коч холдинг" пратил писмо на АП, в което се изказва благодарност за професионално проведената процедура, заявява се, че се приема решението на АП за избор на купувач и се потвърждава интересът към БТК, ако не се стигне до сделка с "Вива Венчърс".
49% от акциите на "Вива Венчърс" ще бъдат изкупени, ако се подпише приватизационен договор, пише в офертата на кандидата. Сега регистрираният във Виена холдинг е собственост на централноевропейската структура на американския инвестиционен фонд "Адвент интернешънъл".


"Труд" 7 ноември 2002 г., стр. 10
С председателя на "Интернет общество" Вени Марковски разговаря Светослав Метанов
Кабинетът гази европейските норми
ООД с 35 000 евро купува телекома


- Г-н Марковски, защо "Интернет общество" внесе жалба срещу избора на австрийската "Вива венчърс" за купувач на БТК?

- Разглеждахме документите по сделката, за да видим дали тя ще се окаже важна за Интернет сектора в страната, когато забелязахме несъответствие между две решения на Агенцията за приватизация. Първото е от 4 април, второто - от -23 октомври. На 4 април АП решава да продаде БТК при ясно определени условия и на купувач, който да е или телекомуникационнен оператор, или финансов инвеститор, който управлява фонд от над 300 млн. евро. Но избраният за купувач на 23 октомври се оказва дружество с ограничена отговорност, регистрирано през юни т. г. във Виена с капитал от 35 000 евро. Т.е. купувачът не отговаря на изискванията за участие, а фактът, че е предпочетен, означава нарушаване на закона. Иначе десетки други ООД биха искали да купят БТК, но не са знаели, че ще бъдат допуснати до търга. И естественото ни решение бе да изпратим жалба до Върховния административен съд (ВАС). Ако Министерството на транспорта и съобщенията имаше нормална комуникация със структурите на гражданското общество, може би нямаше да се стигне до жалба, защото щяха да ни чуят навреме.

- Имате ли икономически интереси, свързани с приватизацията на телекома?

- Не. Интересите на "Интернет общество" са да се популяризира използването на Интернет в ежедневния живот на хората. Това включва и добри и евтини услуги от БТК.

- Вероятно обаче някои ще си кажат, че това е ход от предизборната ви кампания за кметския пост в столицата?

- Едва ли и аз, а и колегите ми от управителния съвет на "Интернет общество" бихме позволили такъв важен въпрос за България да се ползва за предизборна кампания на когото и да е. От друга страна, всеки, който е чел предизборната ми платформа в Интернет на адрес http://sofia.veni.com, знае, че една съществена част от нея е посветена на електронното Кметство и на създаване на общоградска мрежа за достъп до Интернет. Но не е необходимо да си кмет, за да имаш гражданска позиция по такъв важен за България въпрос, какъвто е приватизацията на БТК.

- БСП и СДС проявиха учудващо единство в оценките си за приватизационната процедура за телекома.

Вие водили ли сте консултации с опозицията за жалбата си?

- Какво значи "консултации"? Виждам се с политици от НДСВ, БСП и СДС всеки ден, но не мисля, че е за да се консултирам с тях, по-скоро обратното. Жалбата до ВАС е израз на гражданска позиция, а политиците рядко имат такава - те се съобразяват с хиляди условности, боричкат се помежду си, някои дори не смеят навреме да си кажат всичко, за да им олекне и т. н. Пълна трагедия, в която за съжаление участваме не като зрители, а като потърпевши.

- Говори се, че част от икономическия екип на кабинета е пряко ангажиран с "Вива венчърс". Имате ли такива съмнения или данни за това?

- Това е изключително деликатен въпрос и не бихме се ангажирали с отговор, основан на съмнения.

- По-лесно ли ви беше да се борите с кабинета "Костов", когато обжалвахте въвеждането на лицензи за Интернет доставчиците, отколкото сега със "Сакскобургготски"?

- Воденето на първото по рода си дело срещу правителството на Костов през 1999 г. беше изключително трудно. Но хубавото беше, че самият той разбра несъстоятелността на лицензирането на Интернет операторите и с помощта на "гласа си" Михаил Михайлов стигна до мъдрото решение да отстъпи. Такъв съвет не се дава от обикновен шеф на пресцентър, необходимо е да работиш за ПР-а на шефа си. Така Костов не само запази положение, но и даде възможност на частния бизнес да развие бурно достъпа до Глобалната мрежа у нас. През 1999-а имаше 76 000 потребители, а днес - 1 200 000. Ето удобен момент и повод да разберем дали премиерът Сакскобургготски също може да проявява държавническо мислене.

При всяко положение в една битка между държавата и гражданското общество, губеща е винаги държавата.

- В парламента чака за обсъждане нов Закон за далекосъобщенията. Какво ще се промени, ако той бъде приет в сегашния си вид?

- България ще стане и законово (защото на практика вече сме!) информационно гето на Европа. Управляващите или не си дават сметка, или не им пука за опасностите пред България. От разговорите, които съм водил с високопоставени европейски и американски политици и държавници мога да ви кажа, че общото мнение за състоянието на информационните и комуникационните технологии в България е по-реалистично, отколкото можем да си представим. С новия Закон за далекосъобщенията България е обречена. Ние никога няма да стигнем в Европа.

- Защо?

- Защото законопроектът е базиран върху старите европейски директиви от 1997 г., които престават да действат през юли следващата година. Защото въвежда лицензиране, за Интернет операторите, засилва полицейския контрол по подобие на руския модел, дава възможност на цялата държавна администрация -от Народното събрание до общините - да ползва своята далекосъобщителна мрежа извън закона, въвежда непосилни лицензионни такси, разпределя сумите от тях с командноадминистративни методи и в нарушение на европейските норми. Лицензирането на Интернет операторите може да доведе до реалното изчезване на над 200 малки и средни фирми в полза на монополиста. Стига само Комисията за регулиране на съобщенията да откаже лицензирането им в предвидения двуседмичен срок и те стават незаконни. Така пазарът ще стане обсебен от вече частната БТК, а известно е, че по-лошо от държавния монопол е частният. Но, кажете ми, коя нормална европейска държава ще приеме закон, базиран на вече отменени директиви? Само такава, която всъщност не желае да бъде член на ЕС. Но с подобно законотворчество кой ли и ще ни иска в Европа?

- Вие сте член на Съвета за информационни технологии към президента Георги Първанов. Ще излезе ли този орган с официално становище по новия Закон за далекосъобщенията?

- Г-н Първанов получава редовно доклади от Съвета по зазлични ИТ-теми. Когато поиска от нас становище, ние, разбира се, ще му го предоставим, но това едва ли ще е преди новият Закон за далекосъобщенията да е приет от Народното събрание. Впрочем, наскоро и той, както и Народното събрание, получиха отворено писмо, подписано от над 300 души и авторитетни организации от цял свят, в което се изразяват основателни критики към законопроекта.

- Нека се върнем към кампанията ви за кмет на София. Защо се кандидатирахте?

- Защото повечето софиянци са имали проблеми за комуникация със сегашния кмет. Време е да променим сериозно тази несправедливост и да предложим на гражданите да участват действително в управлението.

- Не ви ли притеснява, че сегашният градоначалник е с много силни позиции сред столичните избиратели?

- Не, това е по-скоро притеснение за него. Високият рейтинг понякога носи повече негативи. Пък и не съм чул той да е кандидат за кмет. Като стане, вероятно ще има достатъчно желаещи да го критикуват. Моята цел е да се занимавам с разширяване на платформата си и със срещи с хората в "Люлин", "Дружба", "Младост", "Надежда" и т.н. - тези, които са оставени извън грижите на общината.

- Чии гласове очаквате във ваша подкрепа?
- На хората, които искат да променят София, така че тя да стане приятно място за живеене и работа. На тези, които се дразнят от дупките, бездомните кучета, мръсните улици и несигурността за бъдещето на децата ни. Май обхванах около 99% от софиянци.

- Кои ще са първите неща, които ще направите, в случай че ви изберат? -

Да въведем електронна система за приемане на писма, жалби, данъчни декларации. Да почнем да издаваме документите чрез Интернет - актове за раждане, справки за платени данъци, записване в детските градини и училищата...

Софиянци губят всяка година над един милион дни за чакане на опашки по общините. Това е абсурдно! Въвеждането на подобна система впрочем е можело да стане и с половиния милион долара, отпуснати от Световната банка за общината през миналата година по програмата Infodev.

Трудно е да се прогнозира дали ВАС ще спре сделката за БТК, но преди З години го сториха относно лицензирането на Интернета и това помогна за крайния изход, който бе успешен за гражданското общество. Впрочем, и тогава държавните чиновници твърдяха, че "Интернет общество" не било заинтересовано лице по отношение на лицензирането на Интернет доставчиците.

"Пари" 7 ноември 2002 г., стр. 1
Гроздан Караджов: сделката за БТК е уязвима пред съда
От ВАС твърдят, че жалбата на Интернет общество за телекома няма правна стойност

Валентин Георгиев


Има очевидно противоречие между приетата от парламента стратегия за приватизация на БТК и оповестеното от АП решение от 4 април 2002 г. Това заяви пред в. ПАРИ бившият главен секретар на транспортното министерство и ексшеф на борда на директорите на телекома Гроздан Караджов по повод внесената във вторник жалба във ВАС от Интернет общество, оспорваща избора на Viva Ventures за ексклузивен купувач за БТК. Това е екзотичен принос в българската приватизация, коментира от своя страна вицепремиерът Николай Василев. В стратегията изрично се казва, че финансовите инвеститори може да регистрират своя фирма със 100% дял за участие в приватизацията на БТК. Такъв текст в решението на АП, който е административният акт, с който стартира приватизационната процедура, обаче няма. Следователно има огромен брой фирми, които хипотетично са могли да закупят меморандуми, да се запознаят с компанията и да решат дали да кандидатстват или не, но фактически са били възпрепятствани, контрира Караджов. Самото закупуване на документите от Viva Ventures и възпрепятстването на други такива като тях да участват в приватизацията вече е опорочаване на процедурата и според Караджов тя не може да бъде довършена по легален и нормален път. Според него каквото и решение накрая да постанови АП, ще бъде уязвимо пред съда.
Прокуратурата по реда на надзора има задължението да следи за такива нарушения, които накърняват обществения интерес. Могло е да има много повече кандидати и да се постигнат по-добри параметри, затова би следвало прокуратурата да провери сигналите на Интернет общество и ако прецени - да образува проверка на действията на АП и да иска завеждане на дело за установяване доколко фактите отговарят на истината. Другият възможен път е лицето с правен интерес, както е по закон, да атакува сделката с подобни искания. Такова лице има, но за момента ще се въздържа да го спомена, коментира Караджов.
Интернет общество не е пряко ангажирана по сделката страна и няма законово право да обжалва сделката за БТК, съобщиха за в. ПАРИ от Върховния административен съд. С подобни обяснения вчера защитиха позицията си и от Агенцията за приватизация.

ЕДНО КЪМ ЕДНО

ВЕНИ МАРКОВСКИ:

СЪДЪТ ДА РЕШИ ДАЛИ ИМАМ ПРАВЕН ИНТЕРЕС
НЕ МОГА да коментирам становището на Агенцията за приватизация, че не съм страна по сделката с БТК, защото още не е обявено официално. Но ако АП поддържа наистина такова становище, тя едва ли ще постъпи по-справедливо, отколкото при определянето на Viva Ventures за купувач на 65% от БТК. Според мен не агенцията, а съдът трябва да реши дали имам правен интерес да искам отмяна на решенията на АП. Продължавам да мисля, че купувачът - ООД с единствен акционер американския ивестиционен фонд Адвент, който не е телеком, нито оперира с паричен ресурс над 300 млн. EUR, не отговаря на трите условия, заложени в процедурата за участие в конкурса.

АГЕНЦИЯ ЗА ПРИВАТИЗАЦИЯ:

ЖАЛБАТА Е НЕОСНОВАТЕЛНА
Хипотезата, описана в жалбата на г-н Вени Марковски, е напълно неоснователна. Жалбоподателят е преценил, че избраният от АП купувач на 65% от капитала на БТК ЕАД не е получил конкурсната документация по надлежния ред, защото регистрацията на Viva Ventures Holding GmbH е с дата 8 юни 2002 г., срокът за закупуване на документация е 23 май 2002 г. Според г-н Марковски Viva Ventures Holding GmbH е неправилно сертифицирано от АП като участник в конкурса, защото датата на регистрацията на компанията е след срока за закупуване на документацията. Viva Ventures е закупило конкурсната документация на 5 юни 2002 г. АП удължи срока за закупуване на документация до 7 юни 2002 г., а за подаване на индикативни оферти - до 10 юни 2002 г. Датата на вписване в съда на Viva Ventures Holding GmbH е 8 юни 2002 г., но учредяването на дружеството според наличното в АП удостоверение от търговския съд на Виена е 29 май 2002 г.


"Сега" 7 ноември 2002 г., стр. 2
Приватизаторите борят мотивите в жалбата на Марковски за БТК

Анелия Бъклова

"Хипотезите, описани в жалбата на председателя на "Интернет общество-България" Вени Марковски, не кореспондират с реалните факти." Това се казва в становище на Агенцията за приватизация по повод подадената жалба във ВАС срещу решенията на АП и на Министерския съвет по приватизацията на БТК.
Според Марковски купувачът на 65% от БТК "Вива венчърс холдинг" не отговаря на предварителните изисквания към участниците в конкурса. Кандидатът за кмет на София вижда нарушение на приватизационния закон и на стратегията за продажба на телекома. Стратегията обаче дава възможност кандидатите да участват в конкурса чрез специално създадено дружество за приватизацията, чийто капитал е 100% собственост на кандидата. От предоставените в АП нотариално заверени документи става ясно, че Viva Ventures Holding e 100% собственост на Advent International Corp., а общата стойност на активите, които управлява фондът, надхвърля 300 млн. евро.
Според Марковски при купуването на документите за участие в конкурса Viva Ventures не е била регистрирана и е неправилно сертифицирана. Фирмата е вписана на 8 юни, но фактическото й учредяване според удостоверението от търговския съд във Виена е станало на 29 май 2002 г. Съгласно българското право лица в процес на регистрация се допускат до участие в конкурсната процедура, обясниха експертите.
"Учудващ е фактът, че Вени Марковски си позволява да коментира материя извън компетентността му. С действията си той компрометира пред обществеността собствената си личност", се казва в становището на АП.


"Сега" 8 ноември 2002 г., стр. 7
БСП и СДС искат по-висока цена за телекома и контрол над сделката
Държавата без "златна акция" в БТК?
Вени Марковски: Само съдът може да коментира жалбата ми

Христо Николов


Избраният за купувач на БТК холдинг "Вива венчърс" е поискал да се премахне условието държавата да притежава "златна акция" в дружеството, каза вчера депутатът от СДС Иван Иванов. Това може да постави в опасност националните интереси, допълни той по време на вчерашното заседание на транспортната комисия в парламента. По време на заседанието стана ясно, че избраният за кандидат купувач все още не знае кои фирми ще влязат в консорциум с него.
Коалиция за България и ОДС искат засилен контрол над сделката за БТК, става ясно от мотивите, с които двете парламентарни групи внасят проекти за решение на парламента. Гласуването им беше отложено поради формална причина - мотивите на СДС бяха съобщени само устно. БСП иска да се договори нова продажна цена на БТК, която да е по-висока от инвестициите, направени в компанията за последните 6 г. - приблизително 500 млн. евро.
СДС пък настоява МС да одобри приватизационния договор. Мотивът е, че парламентът е одобрил стратегия за раздържавяването на БТК и приватизационните условия трябва точно да отговарят на стратегията.
Само Върховният административен съд, където съм внесъл жалбата си срещу решението за приватизация на БТК, може да коментира дали тя е допустима, грамотна и т. н. Това пък заяви вчера председателят на управителния съвет на "Интернет общество-България" Вени Марковски, който обжалва решенията на Агенцията за приватизация (АП) за избора на "Вива венчърс" за купувач на БТК и на Министерския съвет за същото.
Ден по-рано АП коментира жалбите на Марковски като компрометиращи самия него. "Всъщност АП има задължението да комплектува жалбата срещу тяхното решение със своето становище и доказателствата, които ще дадат. Дали жалбата е допустима или не, или пък уронва престижа ми, ще каже Върховният съд. Ако той се произнесе, че е допустима, те имат правото да докажат дали са удължавали срока за подаване на документи от кандидатите за БТК и до коя дата", заяви вчера Марковски.



"Сега" 20 ноември 2002 г., стр. 13
ИНТЕРВЮ

Вени Марковски: Юпитата са дошли да изкарат някой лев
Виновните за БТК са в Агенцията за приватизация. Щом посмяхме да съдим кабинета "Костов", вярвате ли, че ще ни спре обикновен чиновник като шефа на АП Апостол Апостолов, казва председателят на управителния съвет на Интернет-общество-България

Христо Николов

- Г-н Марковски, след като Върховният административен съд (ВАС) образува дело за отмяна на решението на Агенцията за приватизация (АП) за избор на купувач на БТК, не мислите ли, че нещата стигнаха твърде далеч?

- Какво значи далеч? Кой е виновен за това, че има дело в съда? Виновните са в Агенцията за приватизация. Според нас те хем са нарушили закона, хем, вместо поне да замълчат, започнаха тутакси да дават съвети на ВАС как трябва да се произнесе по жалбата.
Очевидно в АП работят хора, които са свикнали да командват и вероятно считат върховните съдии за свои подчинени, за да им нареждат как да си гледат работата. Впрочем това е трайна тенденция на управляващите. Моят политически приятел Иван Искров от НДСВ преди няколко месеца също заплашваше върховните съдии, че едва ли не ще им спре заплатите, ако не вземат правилно решение, което устройва управляващите. Подобно публично неуважение към съда не съм виждал досега.
Ако в АП имаха аргументи в защита на правилността на своето решение за избора на едно ООД за купувач на БТК, нямаше да проявяват такава нервност, непрофесионализъм и липса на добро възпитание. Както е известно, агресивността е последното средство на некомпетентния.
Макар че в случая не става дума за некомпетентност. Напротив, продавачите на БТК са много наясно какво правят и не го правят случайно.

- Вие пратихте сигнал и до главния прокурор. Не мислите ли, че през последните години България има твърде печален опит от намесата на третата власт в приватизационните сделки?

- Главният прокурор има доста голям кръг правомощия. Той е длъжен да опазва обществения интерес, но всъщност използва правото си твърде рядко, особено по приватизационните сделки. Не бива да забравяме това, макар че можем да го оправдаем: в прокуратурата няма достатъчно прокурори - специалисти по информационни и комуникационни технологии.
А ако човек не е специалист, как може да се очаква, че ще разбере всички детайли на една приватизационна сделка като тази с БТК? С орязания бюджет на съдебната власт, те най-вероятно няма да имат достатъчно средства дори, за да преведат всички материали от английски на български, да пратят някого до Виена, за да вземе копие от съдебната регистрация на "Вива венчърс" ООД, да отиде до Бостън и поговори с "Адвент" и т. н.

- Доколкото разбрах, вие се каните да поискате с нова жалба да се блокират преговорите с избрания за кандидат-купувач до датата, за която съдът е насрочил делото - 12 декември. Ако това стане, а крайното решение не е във ваша полза, това ще означава единствено няколко месеца забавяне на парите, които спешно трябват на БТК, за да се цифровизира. Не смятате ли, че поемате твърде голяма отговорност?

- Не виждам причина съдът да отсъди не в наша полза. АП е нарушила и закона, и собственото си решение за това кой може да бъде купувач на БТК. Решението на АП от 4 април 2002 г. гласеше, че информационен меморандум за БТК може да купи само лице, което отговаря на определени условия, на които ООД-то "Вива венчърс" не отговаря. Освен това, съдейки по датата на регистрацията му, то очевидно не е имало възможност да получи тази документация, тъй като тя се продава само на лица, които имат сертификат за участие в конкурса за БТК. Значи в случая информационният меморандум е купен от друго лице, което не отговаря на условията. Което пък от своя страна, в нарушение на изискването за конфиденциалност на информацията, я е предоставило на "Вива венчърс".
За отговорността - очевидно трябва да я поеме гражданското общество, след като АП, а и правителството осъществяват подобни сделки. Освен това отговорността за установяването на една сгрешена процедура е в ръцете на ВАС. През 1999 г. той доказа, че се грижи за обществения интерес, когато става дума за Интернет. Нека да го оставим на спокойствие да се произнесе и по този казус. Защото приватизацията на БТК ще се отрази по един или друг начин на Интернет, не се съмнявайте в това.
Ходът на двете големи сделки - за "Булгартабак" и за БТК, доказва, че юпитата в правителството не са никакви професионалисти. По-точно са едни агресивни хора, дошли в България с две цели. Първата е да добавят по още един ред в биографиите си, че са били министри, заместник-министри или шефове на големи фирми.
Второ, което комай вече е първо - да изкарат някой лев. Изненадвам се от поведението на другите, не-юпитата - онези, които са работили в България и са уважавани доста отпреди 17-и юни 2001 г.

- Защо сте против продажбата на БТК?

- Ние не сме против продажбата на БТК. Напротив, бяхме "за" още по време на предишните преговори с KPN/OTE. Но сме против това АП да нарушава законите, а Министерският съвет и Народното събрание да им помагат. Ето, вижте един от аргументите за избор на купувача: "цените на телефонните услуги ще паднат, щом се продаде БТК". Само че цените ще паднат заради предстоящото либерализиране на този пазар, а не заради продажбата. Даже напротив, само преди дни вие с ушите си чухте какво казаха от "Вива венчърс": промяна на методиката, вдигане на цените, социални помощи за бедните с телефони. Ами то е естествено цените да растат, но защо чиновниците от АП трябва да ни лъжат?
Освен това никой не бива да обвинява "Интернет общество", че работи без принципи. Щом посмяхме да съдим кабинета "Костов", вярвате ли, че ще ни спре обикновен чиновник като шефа на АП Апостол Апостолов? Друг е въпросът дали той ще има достатъчно смелост, за да потърси извънсъдебно споразумение с нас, което да е в интерес на обществото. Всъщност за това е нужна не само смелост, а и държавническо поведение.

- Това да не е всъщност крайната ви цел - извънсъдебно споразумение? Позволете да позная от първия път какво бихте искали при едно такова споразумение - друг телекомуникационен закон с по-бърза либерализация от сегашния проект.

- Не можем да искаме нищо, преди да сме получили ясно предложение от страна на АП. Аз лично се съмнявам, че ще стигнем дотам. Навремето за отмяната на лицензите за Интернет трябваше 10 месеца бой по главите на всички министри, за да се досетят. Колко време трябва да ги бием тези по главите, не се наемам да кажа.


###