Проблемът около включването на Интернет доставчиците в графата "Обща лицензия" в заповед РД 09-235/98, публикувана в ДВ, бр. 154 беше дълго обсъждан в Интернет, в пресата и в електронните медии както от представители на Интернет обществото, така и от чиновници от държавната администрация. Размяната на аргументи беше в стил "вие си обсъждайте, ние ще си приемем каквато нормативна база ни се иска". Решихме да използваме аргументите на бюрокрацията и да ги зададем под формата на въпроси на над 5600 потребители на Интернет в цяла България. Получихме 760 отговора - около 1% от всички ползватели на Интернет у нас. Тъй като проучването е направено само сред потребителите на Интернет в страната, които са наясно с качествата на услугата, извадката става изключително представителна
Резултатите категорично доказват, че единственият сериозен проблем
пред високото качество на Интернет в България е ниското качество
на телефонните линии. Това е мнението на 52% от потребителите.
Този проблем е извън компетенциите на доставчиците и респективно
не може да бъде решен от тях, независимо от наличието или отсъствие на лицензия.
Само 2% смятат, че оборудването на доставчиците не е качествено или не е достатъчно
производително. В компетентността им не се съмнява никой (0%).
18% от потребителите са наясно, че това което получават напълно съответства
на цената, която плащат за него. По стара традиция, който печели пари е
спекулант - но така мисли само един на всеки десет българи.
Любопитно е отношението на потребителите към цените на предлаганите
Интернет услуги.
Джобът се оказва и основният критерий, по който потребителите си избират доставчик. 74% от тях първо отделят една сума, която могат да си позволят да изхарчат за Интернет и после търсят какво е най-доброто, което може да се купи с тези пари. Високо качество търси едва един на всеки четири клиента. Това показва, че не качеството е основният критерии за достъпа до Интернет и следователно не е нужно да се принуждават доставчиците да го подобряват. По-доброто качество ще доведе до вдигане на цените и тези 74% от потребителите може би ще изпаднат зад борда, ако летвата бъде вдигната твърде много. Очевидно в България пазарът се определя от възможностите, а не от желанията, поне що се отнася до Интернет.
Решихме да проверим и какви са преките очаквания
на потребителите относно резултатите от евентуалното лицензиране.
Само 1 на всеки 100 потребители вярва, че цените ще паднат.
Изводи:
Проучването е организирано от "Интернет Общество - България". |